Det du MÅSTE veta om nätverksmarknadsföring för att lyckas!

Gratis guide - 2 videos + 1 PDF

5 första stegen till personligt varumärke på Facebook

Ditt varumärke är DU! Ditt personliga varumärke är inte det nätverksföretag du representerar, utan du som person. Om du ska beskriva dig själv; hur gör du det?  Vad berättar du om? Vad säger du? Ett personligt varumärke handlar ju självklart om mer än ålder, yrke och familjesituation. Jobbar med nätverksmarknadsföring online är det ännu viktigare.

Människor attraheras till andra människor av lite olika anledningar. Det kan vara att man har samma intressen eller att man har samma syn på livet. Det kan också vara att vi dras till personer som har något som vi vill ha. Kanske en livsstil som vi drömmer om. Familjen Kardashians är ett sådant exempel eller paret Mandelmann på Österlen. Bägge representerar livsstilar som vi kan attraheras av och kanske önskar att vi kunde leva på samma sätt. En tredje kategori av människor som vi dras till är personer som vi tycker är roliga eller som vi beundrar. Vi attraheras helt enkelt till personer som vi kan relatera till på ett eller annat sätt.

Passionerad människor

Jag ser sällan eller aldrig på TV, men det finns ett program som jag inte missar och det är Sveriges Mästerkock. Beror det på att jag är intresserad av matlagning? Nej, inte ett dugg! Jag gillar inte alls att laga mat. Men jag bara älskar deltagarnas passion inför matlagning. Att se hur passionerade de är, tycker jag är otroligt inspirerande.

När du börjar bygga ditt varumärke online så ska du tänka i teman/områden:

Bygg ditt varumärke utifrån det som du är passionerat intresserad av. Det kan vara något du är expert på, kanske ditt yrke eller din hobby. Utgå från dina intressen; fotografering, träning, hälsa, yoga, datorer, matlagning, teknik, hundar, miljö, skidåkning, stickning, aktier, trading, skönhet, mode eller heminredning. Listan kan göras lång, det viktiga är att du väljer det som du är passionerat intresserad av. Det är din passion/intressen som du ska utgå ifrån och visa för dina följare.  

Håll dig till mellan 3-5 områden, inte mer. Personligen är jag t. ex passionerat intresserad av frihet i alla former; främst ekonomisk och tidsmässig frihet. Jag är också passionerat intresserad av kvantfysik, metafysiska frågor, frågor som rör hur vi tänker (Mindset), hur vi kan stärka oss själva och bli starka och fria individer (Self Empowerment), samhällsfrågor, politik, konst, historia. Ja, det är nog mina främsta intressen. Men jag har valt att fokusera på: ekonomisk frihet genom nätverksmarknadsföring online, Inspiration och Self Empowerment. Jag skriver inte om konst eller historia även om det är två av mina stora intressen. Men det där är ju naturligtvis något som kan utvecklas med tiden.  

5 steg till Personligt Varumärke på Facebook

Vad vill du med ditt personliga varumärke?

Vad har du för målsättning med ditt personliga varumärke? Vad vill du? Vill du utbilda dina följare? Vill du underhålla? Vill du inspirera? Vill du bli någon som andra ser upp till? Någon som kan vara en förebild?

Min ambition är att inspirera andra. Tänk efter vad du vill?

Vad säger andra om dig? Vad är du känd för?

Hur beskriver andra dig? Vad brukar dina kollegor, din familj säga om dig? Hur beskriver dom dig?  Är du kanske den som alltid hjälper andra? Är du den som alltid är glad? Tänk efter vad andra brukar säga om dig och ta det till dig.  

Har du några utmärkelser inom ditt område? Vilka resultat har du?

Ha detta med dig när du gör dina inlägg. Om du vill kan du förmedla detta på ett sätt som inger förtroende.

Sätt upp en Fan Page/företagssida på Facebook

Detta är otroligt viktigt om du tänker bygga din business online. Du behöver ha en sida på Facebook, det räcker inte med din profil. För det första är det inte tillåtet att marknadsföra eller sälja något via din privata profilsida, sen har du mycket större möjligheter att nå ut till dina följare via en sida. Du kan annonsera på en sida, inte via din profil.

Leverera innehåll

På din sida ska du skapa innehåll som ger värde till dina följare. Det kan vara tips och råd i ditt ämne, att du delar med dig av dina kunskaper eller att du inspirerar andra. Huvudsyftet är helt enkelt att det ska ge dina följare något av värde. Du ska visa vem du är och vad du står för. Innehållet kan vara roligt, underhållande, informativt eller ge kunskap i ämnet.

5 första stegen till Personligt varumärke på Facebook

Skicka gärna ett meddelande till mig

Här är en kort video om Personligt Varumärke

Kerstin Hofgren

Kommentera gärna här nere

Leave a Reply

Your email address will not be published.